Företaget

Produkter

Teknik

Installationer

Media

Om AM General

Återförsäljare

Kontakt

Vattensport >>

Malibu

Correct Craft

Prestanda Specifikationer

Motorguiden

 

 

 

 

 

Kan MarineDiesel övervägas som ett riktigt alternativ till att besörja en vattenskidbåt med kraft? (kunders bilder ovan.)

Can MarineDiesel be considered
a true option for ski boat POWER?
(customers boat pictured above)
 

Dieselmarknaden har snabbt stängt igen gapet mellan marina bensin och dieselmotorer. Vattensportsmarknaden har inte sett mycket av verklig dieselkraft, tills nu! Tack vare MarineDiesels unika motorkaraktär kan vi glatt fastställa att vi erbjuder den enda dieselmotorn som är speciellt anpassad för vattensporter. Tack vare detta så har MarineDeisels senaste produkt i USA absolut inte gått förbi obemärkt.

MarineDiesel har i sitt sortiment den enda v8an som matchar en vanlig 5.7/7.5 motor som är det normala att använda för vattensporter. Vad blir det för konsekvenser av det för kunden? Nu finns möjligheten att välja att få sin båt byggd med dieselkraft utan att båtbyggaren blir tvungen att göra några större modifieringar av båten. Förutom de självklara fördelarna med att konvertera till dieselmotor erbjuder speciellt de kompressormatade MarineDiesel motorerna den extrema kraft vid låga varvtal som behövs vid vattensporter. Andra konkurrerande företags mindre, turboladdade motorer går helt enkelt inte att jämföra med. Innan MarineDiesels motorer kom ut på marknaden var det största problemet var att de 4cylindriga dieselmotorerna från konkurrerande företag gick att få ner i en vanlig vattenskidsbåt med vissa modifieringar, men saknade kraften och styrkan som en båt behöver när man utövar vattensporter. De 6cylindriga motorerna från konklurrerande företag hade tillräckligt med kraft och styrka, men fick helt enkelt inte plats i motorrummet. Om man jämför dessa 6cylindriga motorerna med MarineDiesels v8or så saknar de 6cylindriga motorerna den kraften man får ut vid låga varvtal av en Marinediesel v8a med kompressor.

Marinediesel erbjuder det första dieseldrivna alternativet anpassat för vattensporter, som matchar prestandan (både toppfart och acceleration) av en liten bensindriven v8 med 300hk+, och samtidigt sparar man 35- 40% i bränslekostnader. Bensinpriset stiger mer och mer, vem har inte råd att utforska alternativen som finns? 

The diesel market has quickly been closing the performance gap between gas and diesel marine engines. To date the Ski & Wake Board boat market has seen little exposure to true diesel torque; that is until now! Because of MarineDiesel’s unique low-rpm torque characteristics we can enthusiastically claim that we offer the only diesel engine suited perfectly for the Ski & Wake Board industry. Because of this fact, MarineDiesel’s recent North & South American product introduction certainly has not gone unnoticed.

The MarineDiesel product is the only V8 configured product that matches the mounting configuration of the standard 350/454 gas engines which are the norm for the Tow Sport industry. What does this mean to the consumer? The opportunity has finally arrived in which they can specify their desired boat be built with diesel propulsion, while not requiring the boat builder to make countless changes accommodating the diesel option. Along with it’s packaging benefits the intercooled/supercharged MarineDiesel product offers the extreme low end torque required in Tow Sport applications. Other competitive smaller displacement turbo charged diesel’s simply don’t compare. Before  MarineDiesel entered the market the main issue the industry faced was that while competitive inline 4 cylinder engine configurations can package in the standard ski boat (with modifications) they simply don’t produce the required torque. Competitive inline 6 cylinder engines, although offering better torque than the 4 cylinder engines, simply will not package properly. As compared to the V8 configuration of the MarineDiesel the competitive inline 6 cylinder engines don’t offer the “Supercharged” low-rpm torque characteristics of the MarineDiesel.

MarineDiesel offers the first Ski & Wakeboard diesel propulsion system that matches the performance (both acceleration and top speed) of the 300+ Hp small V8 gas engine options while yielding 35%-40% savings in fuel consumption. At todays increasing gas prices who can’t afford to explore the opportunities?

- Prestanda:

Tack vare MarineDiesels unika kompressorsystem och motorvolym överpresterar den 300hk starka Hammerhead motorn de flesta små v8orna upp till 340hk, både i acceleration och toppfart.

Due MarineDiesel’s unique intercooled supercharging system and engine displacement the 300 Hp Hammerhead will outperform most performance small V8 engines up to 340 Hp, both at top speed and acceleration.

- Vikt:

Vid vikten 430kg väger hammerhead modellen ungefär lika mycket som en Chevy 7.5L. Alltså ca 70-90kg mer än en 5.7L.

At 948 Lbs it compares the same as a 454 Chevy, about 150 - 200 Lbs more than a 350.

- Bränsleångor:

Minimalt jämfört med en turboladdad motor.

Minimal due to supercharging vs. Turbo Charging.

- Lukt:

Minimalt jämfört med en turboladdad motor.

Minimal due to supercharging vs. Turbo Charging.

- Ljud:

Liknande en bensindriven bigblock v8, tack vare kompressorsatsen.

Similar to big block V8 gas engines due to the supercharged V8 configuration versus the inline configuration of competitors.

- Kallstart:

Kompressormatning har väldigt bra startkapaciteter eftersom att den snabbt höjer cranking position ratio. Motorer som har utvecklats i ett kallare klimat är oftast anpassat till kalla temperaturer. 

Supercharging yields very good starting capability as it immediately raises the cranking compression ratio. Engines having originally been developed in a cold weather climate are regularly subjected too very cold temperature conditions.

Kontakta oss

Vad är nytt?

Varför  MD?